Ugrás a tartalomhoz
2021.10.01 P.

Ma van a Zene Világnapja

Október elsején az UNESCO és Yehudi Menuhin hegedűművész zenei tanácsának, illetve elveinek megfelelően a Zene Világnapját ünnepeljük.

Miért fontos számunkra ez a művészeti ág? Azt szoktuk mondani, amit szavakkal képtelenek vagyunk kifejezni, azt megtesszük a zene segítségével. Olyan érzelmi árnyalatokat öntünk hangjegyekbe, amelyekhez még a költészet eszköztára is kevésnek bizonyul. Nem túlzás a kijelentés: a zene, a hangok játéka szinte egy idős az emberiséggel. Fontos része a szertartásoknak is. Az első emberek a zene ritmusa segítségével léptek kapcsolatba a szellemvilággal. Azonban hiába kísérte végig történelmünket, a zene meghatározása nem könnyű.

Jeney Zoltán magyar zeneszerző a Magyar Nemzetnek adott 1983-as interjújában sajátságosan próbálta definiálni. A következőképpen nyilatkozott:„Minden hang, amely megszólal, lehet zene. Ha fölöttem az emeleten Beethoven V. szimfóniáját kezdik el játszani, amikor dolgozom, más zenével foglalkozom, tehát csöndre vágyom, akkor számomra ez a Beethoven-muzsika éppoly mértékben zaj, mint amilyen mértékben nem zaj egy utcai kalapács, ha azt, mint hangot kezdem el figyelni.” Vagyis a zene legegyszerűbben leírva nem más, mint „értelmes zaj”, hangok tudatosan elrendezett folyamata. Olyan művészi kifejezési forma, amely a hangok és „nem-hangok”, vagyis a csend tudatosan előállított sorrendjén alapul, illetve nem utasít konkrét cselekvésre, viszont érzelmeket, indulatokat kelt, gondolatokat ébreszt.

A zene mérhetően képes csökkenteni a fájdalmat. Nem véletlen, hogy bizonyos kórházakban az intenzív osztályokon zeneterápiát is alkalmaznak. Ha futás, kerékpározás közben zenét hallgatunk, nem csak a sebességünket növeli: fejleszti a kitartásunkat, motivál és növeli a teljesítményt. Ha kedvenc zenéinket hallgatjuk, akkor ez eltereli a figyelmünket az erőlködésről, így sokkal jobban élvezzük a mozgást. Ha komolyzenét hallgatunk elalvás előtt, akkor segít leküzdeni az álmatlanságot. Kutatások szerint a zenehallgatás segít oldani a szorongást, és olyan biokémiai reakciókat indít el az agyban, amelyek segítenek a stressz csökkentésében. Emellett a depresszió tüneteinek enyhítésében is jó eredményeket lehet vele elérni, különösen a klasszikus, illetve meditációs zenék hallgatásával. Egy kísérlet során kutatók úgy tapasztalták, hogy zenehallgatás hatására az alanyok jobban teljesítettek a memóriateszteken. Több kérdésre tudtak helyesen válaszolni, és több dologra emlékeztek vissza, mint akik nem hallgattak zenét.

A zene nélkül tehát lehet élni, azonban nem érdemes!

Jandácsik Pál

biharihangv 640 480

531 alkalommal

Közelgő programok

Események nem találhatóak